Au pairina

By Mia - 12.01

Ajattelin kirjottaa vähän enemmän tästä au pairina olosta ja miten päädyin tänne! (-: Syyskuun lopulla mulla oli tilanne ettei ollut töitä eikä koulua, ja mietin mitä mä haluaisin tehä. En oikeestaan ees tiiä mistä idea au pairiksi lähtemisestä tuli, mutta jotenkin se päätös vaan tuntu oikeelta. Joten tein muutamalle au pair-sivustolle profiilin ja etsiskelin sopivanoloisia perheitä. Päätin heti, että haluun Englantiin, koska haluun oppia paremmin englantia. En ees uskaltanu kertoo suunnitelmastani oikeen kelleen, ennenkuin oli varmaa että pääsisin lähtemään.
Muutaman perheen kanssa juttelin, ennen tätä perhettä missä nyt oon. Oon niin onnellinen että päädyin tähän perheeseen! Juttelin muutaman kerran perheen äidin kanssa puhelimessa, ja hän kertoi perheestään ja mitä odottaa multa ym. sekä kerroin itestäni. Muutaman puhelun jälkeen äiti toivotti mut tervetulleeksi heille! Sen jälkeen varasinkin lennot kolmen viikon päähän ja aloin "valmistelemaan" mun lähtöä. Pakkaamisen kanssa vasta hirveä onglema olikin!!

Mun läksiäisiä vietettiin 19.10 enkä oikeestaan vielä sillonkaan tajunnut, että ens viikolla siihen aikaan oon Englannissa! Vasta lähtöä edeltävänä iltana kun perheen äiti soitti mulle aloin tajuumaan, että huomenna on lähtö eessä.. Ja vasta viimestään lentokentällä kun piti hyvästellä kaverit ja istuin yksin lentokoneessa (vollottamassa) tajusin että se on menoa nyt! Se kolme viikkoa kului tosi nopeesti.
Mun matka tänne Englantiin, välilaskuineen, sujui tosi hyvin. Eniten panikoin tuleeko mun matkalaukku (ehjänä) mukana perille :-D Mutta sekin tuli!
Jännitti ihan hirveesti, kun lentokone laskeutui Heathrown lentokentälle. Perheen äiti tuli mut hakemaan kentältä. Koko perhe on ottanut mut tosi hyvin vastaan, ja jo ekalla viikolla tää tuntu kodilta (-: Tottkai oli vaikea sopeutua toisten arkeen ja miten täällä tehdään tietyt asiat. Ja kun olin asunut yksin ja lähtöisin pienestä perheestä, oli siinäkin totuttelemista, että nyt saman katon alla asui sun lisäksi 5 muuta :-D  Asun siis täysin suomalaisessa perheessä, mikä on sinäänsä harmi ettei sitä englantia opi niinkään. Lapset kyllä puhuu paljon keskenään englantia, joten sitä kyllä kuulee päivittäin täällä kotonakin! Mulla on "hoidettavana" neljä lasta 14, 10, 8 sekä 7 vuotiaat. Kahdesta vanhimmaisesta on kyllä paljon apua esim. kotitöissä. Lisäksi mulle kuuluu mm. siivousta ja ruuanlaittoa, tietenkään mua ei täällä minään kotiorjana pidetä! Ja tää ei ees tunnu työltä, sillä tykkään siivota ja laittaa ruokaa :-D Enkä koe että oon lapsille vaan joku lastenhoitaja (-: Mutta tottakai täällä on välillä rankkaa kun lapset kiukuttelee ja tappelee..
Päivät mulla on omaa aikaa sillä välin kun lapset on koulussa. Silloin yleensä teen kotitöitä. Tietenkään niitä ei joka päivä tartte tehdä, kuin semmosia pikkusia esim. astianpesukoneen tyhjentäminen, niin on aikaa myös kaikkeen muuhunkin! Välillä myös kävelen lasten kanssa kouluun ja koulusta kotiin. Viikonloput mulla on yleensä vapaata!
Eli jos joku miettii kannattaako lähteä au pairiksi, niin kyllä kannattaa! (-: Tietenkään aina etukäteen ei voi tietää millaiseen perheeseen sitä joutuu.
Tää 2 kuukautta on menny täällä tosi nopeesti ja on ollut kyllä tosi mukavaa!
(kuvat WeHeartIt)


  • Share:

You Might Also Like

12 kommenttia

  1. Kauanko olet au pairina siellä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. heinäkuun lopulla näillä näkymin tuun takas suomeen (:

      Poista
  2. Voih tulee ikävä omia au pair aikoja! Nauti :) Missä päin Lontoota/Englantia olet? Olin itse St Albansissa, ihana pikkukaupunki siinä 20min junamatkan päässä Lontoon keskustasta. Kannattaa käydä jos on mahdollisuus! Ja muutenkin, kannattaa matkustella jos vaan pystyy! Itse kadun eniten sitä, etten matkustellut enempää.. Aika paljon olin kyllä reissussa, mutta enemmänkin ois voinut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hampshiressä, eli en kovinkaan kaukana Lontoosta (: Tulee varmastikkin matkusteltua, kun hyvä kaveri on vähän tuolla pohjoisempana myös au pairina, niin ainakin sitä väliä jos ei muuta ; D

      Poista
  3. Beautiful photos and post!!! would you like to follow each other with GFC and Bloglovin? let me know...
    Besos, desde España, Marcela♥

    VastaaPoista
  4. mulla on nyt kauhee himo lähteä aupairiksi, ku valmistun kevääl lukiosta enkä tiiä yhtää mihi haluun opiskelemaan!

    mietin vaa, et jos lähtis aupairiks, ni miten siel sit tutustuu muihi nuorii tai ooksä saanu helposti uusii kavereita sieltä (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa lähtee, koska sitte sua voi kaduttaa myöhemmin ettet lähteny ku oli sopiva tilaisuus! (:
      No esim. facebookissa on semmosia ryhmiä mitä kautta voi tutustuu muihi samalla paikkakunnalla asuviin au paireihin ja mun tän perheen tutuilla oli myös au pairi ni siihen oo tutustunu. Ja aivan varmasti tutustuu uusiin ihmisii kun ei vaan jää sinne kotiin kyhnöttämään (:

      Poista
  5. Mitä kautta menit, tai mille sivusto(i)lle laitoit profiilin? Ja pitääkö siihen olla paljon kokemusta lastenhoidosta?
    Kiinnostaisi myös, kun lukio loppuu keväällä ja välivuosi on hyvin todennäköisesti tiedossa..:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tein "Au pair World" nimiselle sivustolle profiilin. Iteasiassa muutamalle muullekkin mutta au pair world osottautui parhaimmaksi.
      Perheen profiilissa yleensä lukee, kuinka monta vuotta (tai ei ollenkaan) toivoo au pairilla olevan kokemusta lasten hoidosta. Kyllä täällä pärjää hyvin vaikka ei varsinaista kokemusta lastenhoidosta olisikaan (: Mutta ei tietenkään kannata hakeutua perheeseen jossa ihan vauva ikäisiä on, jos tuntuu ettei niiden kanssa oikeesti pärjää! (:
      Suosittelen kyllä lähtemään au pairiksi jos vähänkään siltä tuntuu!

      Poista
    2. Okei, kiitos :) Mulla on lähinnä kokemusta veljien (toinen erityislapsi, eli vähän haastettakin) ja muutaman muun tutun lapsen hoidosta. En tiedä sitten onko se ns. tarpeeksi, kun ei sen suuremmin ole lapsenhoitajana ollut, sitä lähinnä mietin.. :o
      Englanti kiinnostaisi maana kyllä erityisesti, terveisin useamman kerran Lontoossa käynyt ja hyvin ihastunut :D

      Poista
    3. Tolla kokemuksella jo pärjää hyvin! (:
      Täällä on kyllä ollut oikeen mukava asustella, että suosittelen!

      Poista